Integracja sensoryczna

Diagnoza i terapia

Diagnozę i terapię Integracji Sensorycznej w Źródełku prowadzi Pani Justyna Żelisko-Faluszewska

 

Wykształcenie:

  • Wyższa Szkoła Rehabilitacji  z siedzibą w Warszawie, Wydział Rehabilitacji, dyplom magisterski uzyskany w 2012 r.
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, kierunek fizjoterapia, dyplom uzyskany w 27.10.2014 r.  Członek Krajowej Izby Fizjoterapeutów nr wykonywania zawodu 6906
  • Uczelnia Nauk Społecznych, kierunek przygotowanie pedagogiczne, dyplom uzyskany 21.05.2019 r. 

Kursy:

  • Certyfikowane szkolenie I i II stopnia "Diagnozy i Terapii Integracji Snsorycznej", prowadzenie dr. n. med. Maria Borkowska, Mgr Aleksandra Owczarz - Jankowska
  • Staż terapeutyczny w Fundacji OKNO, pod okiem mgr Magdaleny Okrzasa
  • "Dieta sensoryczna - optymalne wspracie terapii u osób z zaburzeniami neurorozwojowymi", prowadzenie Tracy Murnan Stackhouse, Julia Wilbarger
  • Certyfikowane szkolenie Bilateral Integration: The Gateway to Achievement, prowadzenie Katarzyna Rychetsky, Martin Rychetsky, Tomasz Śliwowski
  • Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia (diagnoza - terapia - masaż), ProCentrum NIepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, prowadzenie mgr Katarzyna Gromelska
  • Szkolenie MAKATON (moduł 1), prowadznie dr Bogusława B. Kaczmarek
  • Szkolenie PECS (poziom 1), prowadzenie dr Bogusława. B. Kaczmarek
  • Terapia manualna w logopedii, Centrum Szkoleń Cognitus, prowadzenie mgr Ewa Wojewoda
  • Kurs bazowy (3-modułowy) "Terapia behawioralna w teorii i praktyce", prowadzenie dr Nela Grzegorczyk - Dłuciak, mgr Ewa Kulig
  • Podstawy koncepcji PNF, prowadzenie Aleksander Lizak

Swoje doświadczenie początkowo zdobywałam pod okiem doświadczonych terapeutów w Ośrodku Wczesnej Interwencji na Pilickiej. Jako terapeuta SI pracowałam w niepublicznych przedszkolach z dziećmi neurotypowymi oraz ze spektrum autyzmu.

 

Integracja sensoryczna:

  • to podświadomy proces zachodzący w mózgu ( zachodzi bez udziału naszej świadomości, tak jak oddychanie)
  • porządkuje informacje pobrane przez zmysły ( smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja)
  • nadaje znaczenie temu, co jest doświadczane, przez selekcję informacji i wybór tego na czym mamy się skupić ( np.: słuchanie nauczyciela i ignorowanie hałasu na zewnątrz)
  • pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, których doświadczamy (tzw. odpowiedź adaptacyjna)
  • tworzy fundamenty edukacji i zachowań społecznych

W terapii SI bazuje się na wewnętrznej potrzebie ruchu u dziecka i tendencji do poszukiwania różnorodnych bodźców zmysłowych przez interakcje z otoczeniem. Podczas terapii stosowane są różne aktywności/zabawy, które mają na celu stymulować mózg dziecka, co poprawia organizację ośrodkowego układu nerwowego. 

 

Zajęcia odbywają się w specjalnie przygotowanej do terapii sali.  W trakcie sesji terapeutycznej są wykorzystywane w dużej mierze sprzęty podwieszane (pobudzenie układu przedsionkowego), a także przedmioty codziennego użytku w celu pobudzenia pozostałych zmysłów.

 

Kiedy udać się do terapeuty Integracji Sensorycznej?

 

Jeśli Twoje dziecko:

  • wydaje się być w ciągłym ruchu
  • uwielbia kręcić się, huśtać, zwisać głową w dół, biegać, podskakiwać itp.
  • często zmienia pozycję ciała np podczas posiłku, oglądania książeczek
  • ma trudności ze skupieniem uwagi na wykonywanej czynności
  • szybko zmienia aktywności
  • wydaje się być "niezgrabne" ruchowo, często się przewraca
  • ma trudności z czynnościami dnia codziennego np. ubraniem się, posługiwaniem sztućcami, nalaniem napoju do szklanki
  • nie potrafi jeździć na rowerze bądź dosyć długo uczyło się
  • poszukuje mocnego docisku np. chowa się w ciasne miejsca, mocno się przytula
  • poszukuje agresywnego kontaktu z innymi np. wbiega w inne osoby, szczypie gryzie
  • często siada na swoich dłoniach, wkłada palce/przedmioty do buzi
  • ma trudności z wyciszeniem się przed snem/źle sypia
  • potrzebuje powtarzania poleceń
  • ma trudności z czekaniem na swoją kolej, koncentracją uwagi
  • łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu
  • jest niespokojne gdy trzeba być cicho i koncentrować się
  • jest nerwowe, pobudzone

lub

  • występują trudności podczas czynności pielęgnacyjnych np. mycie włosów, strzyżenie, obcinanie paznokci, kremowanie buzi, mycie zębów
  • nie lubi się przytulać, stroni od całusów
  • nie lubi bawić się różnymi masami/fakturami np. masa solna, ciecz nieniutonowska
  • preferuje ubrania wykonane z określonego materiału, przeszkadzają szwy, metki
  • ma trudności ze zmianą ubrania np. z zimowego na letnie
  • preferuje zabawy statyczne
  • stroni od dzieci (w przedszkolu, na placu zabaw)
  • wycofuje się z zabaw ruchowych
  • boi się wysokości, nie lubi się wspinać
  • lubi ruch który sam inicjuje, nie lubi gdy ktoś nim porusza np huśta
  • ma chorobę lokomocyjną
  • wydaje się zalęknione w miejscach hałaśliwych, zatyka uszy
  • mruczy, śpiewa, powtarza różne słowa podczas zabawy
  • wystąpił opóźniony rozwój mowy
  • ma problemy z różnicowaniem kształtów
  • z trudnością śledzi poruszający się przedmiot
  • ma trudności z przepisywaniem z tablicy, książki
  • ma odruch wymiotny na wiele zapachów
  • wącha posiłki przed spożyciem

 

Jeżeli zaobserwowaliście Państwo niektóre z przedstawionych sytuacji - warto udać się na konsultację do specjalisty - terapeuty integracji sensorycznej. 

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się wiecej Pliki cookies to niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Akceptuję