Integracja sensoryczna
Diagnoza i terapia
Diagnozę i terapię Integracji Sensorycznej w Źródełku prowadzi Pani Justyna Żelisko-Faluszewska
Wykształcenie:
- Wyższa Szkoła Rehabilitacji z siedzibą w Warszawie, Wydział Rehabilitacji, dyplom magisterski uzyskany w 2012 r.
- Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, kierunek fizjoterapia, dyplom uzyskany w 27.10.2014 r. Członek Krajowej Izby Fizjoterapeutów nr wykonywania zawodu 6906
- Uczelnia Nauk Społecznych, kierunek przygotowanie pedagogiczne, dyplom uzyskany 21.05.2019 r.
Kursy:
- Certyfikowane szkolenie I i II stopnia "Diagnozy i Terapii Integracji Snsorycznej", prowadzenie dr. n. med. Maria Borkowska, Mgr Aleksandra Owczarz - Jankowska
- Staż terapeutyczny w Fundacji OKNO, pod okiem mgr Magdaleny Okrzasa
- "Dieta sensoryczna - optymalne wspracie terapii u osób z zaburzeniami neurorozwojowymi", prowadzenie Tracy Murnan Stackhouse, Julia Wilbarger
- Certyfikowane szkolenie Bilateral Integration: The Gateway to Achievement, prowadzenie Katarzyna Rychetsky, Martin Rychetsky, Tomasz Śliwowski
- Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia (diagnoza - terapia - masaż), ProCentrum NIepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, prowadzenie mgr Katarzyna Gromelska
- Szkolenie MAKATON (moduł 1), prowadznie dr Bogusława B. Kaczmarek
- Szkolenie PECS (poziom 1), prowadzenie dr Bogusława. B. Kaczmarek
- Terapia manualna w logopedii, Centrum Szkoleń Cognitus, prowadzenie mgr Ewa Wojewoda
- Kurs bazowy (3-modułowy) "Terapia behawioralna w teorii i praktyce", prowadzenie dr Nela Grzegorczyk - Dłuciak, mgr Ewa Kulig
- Podstawy koncepcji PNF, prowadzenie Aleksander Lizak
Swoje doświadczenie początkowo zdobywałam pod okiem doświadczonych terapeutów w Ośrodku Wczesnej Interwencji na Pilickiej. Jako terapeuta SI pracowałam w niepublicznych przedszkolach z dziećmi neurotypowymi oraz ze spektrum autyzmu.
Integracja sensoryczna:
- to podświadomy proces zachodzący w mózgu ( zachodzi bez udziału naszej świadomości, tak jak oddychanie)
- porządkuje informacje pobrane przez zmysły ( smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja)
- nadaje znaczenie temu, co jest doświadczane, przez selekcję informacji i wybór tego na czym mamy się skupić ( np.: słuchanie nauczyciela i ignorowanie hałasu na zewnątrz)
- pozwala nam celowo działać i celowo reagować na sytuacje, których doświadczamy (tzw. odpowiedź adaptacyjna)
- tworzy fundamenty edukacji i zachowań społecznych
W terapii SI bazuje się na wewnętrznej potrzebie ruchu u dziecka i tendencji do poszukiwania różnorodnych bodźców zmysłowych przez interakcje z otoczeniem. Podczas terapii stosowane są różne aktywności/zabawy, które mają na celu stymulować mózg dziecka, co poprawia organizację ośrodkowego układu nerwowego.
Zajęcia odbywają się w specjalnie przygotowanej do terapii sali. W trakcie sesji terapeutycznej są wykorzystywane w dużej mierze sprzęty podwieszane (pobudzenie układu przedsionkowego), a także przedmioty codziennego użytku w celu pobudzenia pozostałych zmysłów.
Kiedy udać się do terapeuty Integracji Sensorycznej?
Jeśli Twoje dziecko:
- wydaje się być w ciągłym ruchu
- uwielbia kręcić się, huśtać, zwisać głową w dół, biegać, podskakiwać itp.
- często zmienia pozycję ciała np podczas posiłku, oglądania książeczek
- ma trudności ze skupieniem uwagi na wykonywanej czynności
- szybko zmienia aktywności
- wydaje się być "niezgrabne" ruchowo, często się przewraca
- ma trudności z czynnościami dnia codziennego np. ubraniem się, posługiwaniem sztućcami, nalaniem napoju do szklanki
- nie potrafi jeździć na rowerze bądź dosyć długo uczyło się
- poszukuje mocnego docisku np. chowa się w ciasne miejsca, mocno się przytula
- poszukuje agresywnego kontaktu z innymi np. wbiega w inne osoby, szczypie gryzie
- często siada na swoich dłoniach, wkłada palce/przedmioty do buzi
- ma trudności z wyciszeniem się przed snem/źle sypia
- potrzebuje powtarzania poleceń
- ma trudności z czekaniem na swoją kolej, koncentracją uwagi
- łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu
- jest niespokojne gdy trzeba być cicho i koncentrować się
- jest nerwowe, pobudzone
lub
- występują trudności podczas czynności pielęgnacyjnych np. mycie włosów, strzyżenie, obcinanie paznokci, kremowanie buzi, mycie zębów
- nie lubi się przytulać, stroni od całusów
- nie lubi bawić się różnymi masami/fakturami np. masa solna, ciecz nieniutonowska
- preferuje ubrania wykonane z określonego materiału, przeszkadzają szwy, metki
- ma trudności ze zmianą ubrania np. z zimowego na letnie
- preferuje zabawy statyczne
- stroni od dzieci (w przedszkolu, na placu zabaw)
- wycofuje się z zabaw ruchowych
- boi się wysokości, nie lubi się wspinać
- lubi ruch który sam inicjuje, nie lubi gdy ktoś nim porusza np huśta
- ma chorobę lokomocyjną
- wydaje się zalęknione w miejscach hałaśliwych, zatyka uszy
- mruczy, śpiewa, powtarza różne słowa podczas zabawy
- wystąpił opóźniony rozwój mowy
- ma problemy z różnicowaniem kształtów
- z trudnością śledzi poruszający się przedmiot
- ma trudności z przepisywaniem z tablicy, książki
- ma odruch wymiotny na wiele zapachów
- wącha posiłki przed spożyciem
Jeżeli zaobserwowaliście Państwo niektóre z przedstawionych sytuacji - warto udać się na konsultację do specjalisty - terapeuty integracji sensorycznej.